TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ
UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları, dernek/vakıflar, şirketler ve serbest
tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal danışmanlık hizmetlerinin
yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme, değerlendirme ve denetim
görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1)5488 sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
- Bakanlık:
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
- Başkanlık:
Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c) Dernekler/vakıflar:
Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle
danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahipleri veya çiftçiler
tarafından ilgili mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe müdürlüğü:
Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım
danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil
toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e) Şirket: Tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel kişiliğe haiz tarımsal
danışmanlık şirketlerini,
f) Tarım danışmanı:
Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere
kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
g) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal
Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal danışmanlık ve yayım hizmetlerinin
yürütülmesi için, belirlenen şartları taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin
yürütüldüğü faal işyeri,
ğ) Tarımsal
danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve
serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve
yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
h) Uygun görüş raporu:
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunan kişi/kuruluş için ilde
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü ve en az bir teknik personelce,
ilçede İlçe Müdürü ve en az bir teknik personelce düzenlenen ve tarımsal
danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal web sitesi, gerekli araç, alet ve
büro donanımı durumunu gösterir raporu,
ı) Üretici örgütleri:
Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici
birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
i) Yetki belgesi:
Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal
danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki
belgesini,
j) Yönetici: Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin
yürütülmesini sağlayan, tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu kişiyi,
k) Yönetmelik:
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l) Ziraat odaları:
İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları meslek
kuruluşlarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda
belirlenmiştir.
a) Tarım danışmanı
istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarım danışmanı
istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme
karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat
odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve tarım danışmanı
istihdam eden şirketler,
ç) Çiftçilere/tarımsal
işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere sözleşme imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 6- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarım danışmanı istihdam
eden üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık tarafından yetki belgesi
verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,
İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları web sitesi
kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Yetki belgesi
başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesince
belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(4) Yetki belgesi
başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesinin
belirlediği bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek ve tarım danışman istihdam etmek için yetkili kurul
kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen
tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanına ve varsa yöneticiye ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin onaylı sureti ve
danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6) Yetki belgesi için
istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube
Müdürü tarafından onaylanır.
(7) Yetki
belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru
dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama
Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Adres değişikliğine
ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası mevcut tarım
danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen
tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odasının
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bir tarım
danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı
madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(12) Üretici örgütü/
ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yönetici için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası bürosu ilçede
ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1) Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını aksatmamak ve hizmet kalitesini
düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat odasının kendi biriminin
bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin
ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü ve
ziraat odasının, bulunduğu ilin ilçesinde şube açabilmesi için merkezinde
yönetici hariç en az dört tarım danışmanının, ilçede şube yöneticisi hariç
olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam
edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(3) Şube açılmasına
ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube açılması için
yetkili kurul kararı,
b) Yetki belgesinin
İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube yöneticisinin
varsa danışmanlık sertifika sureti, imzalanan hizmet sözleşmesinin sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan belge,
ç) İstihdam edilen
tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin adresi,
telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş raporu.
(4) İlçe Müdürlüğü
dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak İl
Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmek üzere Ek-1c formunu
doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin
yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/ ziraat odası birinci
derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve
danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/
ziraat odası bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam
ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım
danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam edilecek
tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici örgütü/
ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı sayısı beş ve üzeri
olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının en az yüzde yirmisi kadın
olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün
veya ziraat odasının başkanı, istihdam edilecek tarım danışmanının ve
yöneticinin işverenidir.
(6) İstihdam
edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraflarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi
en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici
sertifika sahibi olsa bile tarım danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici
örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(9) Üye olan her
çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu
hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil
olurlar.
(10) Bünyesinde tarım
danışmanı istihdam ediyorsa, üretici örgütü/ziraat odası ile tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler arasında Başkanlıkça bir
örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici
örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal danışmanlık şirketlerinden/serbest
tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir ve Başkanlıkça bir örneği
hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet
verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu,
tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili bütün hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme yeni
dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Kuruluş
kanunlarında şirket kurabileceklerine dair hüküm olan üretici örgütleri, ziraat
odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine uygun olarak tarımsal danışmanlık
şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam edilecek
yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve
sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(16) İstihdam edilen
bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam edilen
tarım danışmanları sorumlu oldukları çiftçileri, ikamet yerleri ve üretim
konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi satışı yapan
üretici örgütü ve ziraat odası, satışta görevli teknik personel dışında tarım
danışmanı istihdam etmek zorundadır. İstihdam edilen danışman girdi satışında
görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık
hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin her türlü belge ve bilgi Bakanlığın
veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır
bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil
olan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil
olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler,
gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık
değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü
faaliyet alanına uygun sertifika sahibi danışman istihdam eder veya danışmanlık
hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal
danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi
için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi
başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal durumda
tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi
başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesince belirlenen
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(4) Yetki belgesi
başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde tarım danışman istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi
için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf senedinin
onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen
tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi için
istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube
Müdürü tarafından onaylanır.
(6) Yetki belgesi
düzenlenebilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl Müdürlüğünce
uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-2b formu doldurularak
Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bürosunu değiştirdiğinde
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 9 uncu maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Adres değişikliğine
ilişkin yönetim kurulu kararı,
c) Mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden
dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl
Müdürlüğünce Ek-2ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda
başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar mevcut tarım danışmanı
sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen
tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu
ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının
yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde,
dokuzuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(11)
Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yönetici için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Tarımsal danışmanlık
hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 10- (1)
Üyelerine sadece tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan dernekler ve
vakıfların kuruluşları, tabi oldukları mevzuata göre yapılır ve
tüzüklerinde/vakıf senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları
açık olarak belirtilir.
(2) İstihdam edilen
bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3) Dernekler/vakıflar
bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa yönetici
istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından
sorumlu olamaz.
(4) İstihdam edilecek
tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5) Dernekler/vakıflar
bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda
istihdam edilen tarım danışmanlarından en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(6) Tarım
danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına
göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık
hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(7) Üye olan her
çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu
hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil
olurlar.
(8) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler ile dernek/vakıf arasında
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin
veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin
kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye
listeleri bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan
çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri
üyelerinin dışındaki üyelerinin tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal
danışmanlık dernek veya vakfınınbaşkanı, yönetici ve danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve
yönetici, sertifika sahibi olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraftarlarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi
en az iki yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal
danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(16) İstihdam edilen
tarım danışmanları, her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin
sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir
bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile
işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç
duyulacak diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam edilecek
yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve
sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki
Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal
danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin faaliyet
alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve bayiliği varsa yetki belgesi
verilmez.
(3) Tarımsal
danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici hariç en az dört tarım
danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak başka il veya
ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere ilde en az dört,
ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam
edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(4) Yetki belgesi
başvurusunda bulunan şirketler web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda
bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(6) Yetki belgesi
başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde
danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi Bakanlığa
karşı şirket yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı temsil eder.
(8) Şirkete yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited
şirket olarak kurulduklarını ve faaliyet alanlarından birinin tarımsal
danışmanlık hizmeti olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği ve
fatura,
c) Adı, adresi, vergi
numarası, var ise logosuna ait belgeler,
ç) Kurucularına,
ortaklarına ait kimlik ve varsa diploma/çıkış belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d) İstihdam edilen
tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti,
tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı
şirketi temsil edecek kişinin, şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu
gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g) Yetki belgesi için
istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube
Müdürü tarafından onaylanır.
(9) Yetki belgesi
verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10) İl Müdürlüğünce
uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-3b formu doldurularak
Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bürolarını değiştirdiğinde yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 11 inci maddesi, sekizinci fıkrası, a), c) ve f) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres değişikliğine
ilişkin şirketin ortaklar kurul kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı
sureti,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden
dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl
Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda
başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler, mevcut tarım danışmanı sayısının
artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen
tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir tarım danışmanının yerine başka
bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 11 inci madde, on ikinci fıkra,
a) bendindeki belgeler istenir.
(14) Şirketlerin
mevzuat gereği yönetici sayısını artırması gerektiğinde; şirketler aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü
Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına
ilişkin esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve hizmetlerinin kalitesini
düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin aldıkları ilin ilçelerinde
ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru sırasında;
a) Şube açılması
yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını gösteren ticaret sicil gazetesi
onaylı sureti,
b) Yetki belgesinin İl
Müdürlüğü onaylı sureti,
c) İstihdam edilen
tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti,
tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
ç) Şubenin adresi,
telefon numarası gibi iletişim bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin büro ve
teknik malzeme donanımına ilişkin bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü dosya
üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır
ve şubenin açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c formunu doldurarak
Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler,
çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak zorundadır. Şubelerin yapacakları
iş ve işlemlerden şirket birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık
hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket
kuruluşunda, il sınırları esastır ve her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde
bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre
şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube
açılabilir. Açılan şubelerde yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık şirketi
sorumludur. Şube açılması veya kapatılması durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi verilir.
(3) Şirketler yönetici
istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından
sorumlu olamaz.
(4) Şirketler
bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda
istihdam edilen danışmanlardan en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Şirketlerde
yönetici şirket ortağı dışında biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler
sertifikaları olsa bile yöneticilik görevleri devam ettiği sürece fiilen
tarımsal danışmanlık görevi yapamazlar.
(7) Hizmet verecekleri
çiftçilerle ve/veya üretici örgütleri/ziraat odaları ile imzalanacak
sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet
sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun
şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme imzalanan
çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesi bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat
odaları varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(9) İstihdam edeceği
tarım danışmanları ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam edilen
danışmanların listesi ve bu listedeki değişiklikler bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam edilen
bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam edilen
tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim
konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler
danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve teknik personel yeterliliğine sahip
olmalıdır. Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak
şekilde tefriş edilmeli, her türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve
eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık
faaliyetlerinin dışında her hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik Bakanlık
Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam edilen yönetici ve
tarım danışmanlarının iş tanımı, işe başlama ve işten çıkarılma tarihi ve
sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak
sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15) Üretici örgütleri
ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün faaliyet alanına
giren konuda sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(16) Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
(17) Sözleşme
imzalanan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme
tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli
hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki
Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri ve
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak serbest tarım
danışmanlarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi
başvurusunda bulunan serbest tarım danışmanları web sitesi kurmak ve faal
durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest tarım
danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu başvuru
dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı bulunduğu
vergi dairesinden alınacak serbest meslek mükellefiyeti tescil belgesi ve
fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal
danışmanlık sertifikasının onaylı sureti, onaylı mezuniyet belgesi ve
nüfus cüzdanı sureti,
d) İlgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık
bürosunun adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana ait noter
onaylı imza sirküleri,
g) Uygun görüş raporu.
ğ)Yetki belgesi için
istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube
Müdürü tarafından onaylanır.
(4) Yetki belgesi
verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri İlçe
Müdürlüklerinden gelen dosya ve evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır.
(5) İl Müdürlüğünce
uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b formu doldurularak
Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım danışmanı bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 14 üncü maddesi, üçüncü fıkrası, a), b), c), e) ve g) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal
danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan
danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde çalışır.
- Serbest
Tarım Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
- Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya
üretici örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya
hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin
kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım
danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme imzaladıkları
çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme
imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme
imzalayan çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına ilişkin
her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
e) Sözleşme imzaladığı
her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme tarihinde
işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler,
sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler,
işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç
duyulacak diğer hususlar yer alır.
f) Serbest tarım
danışmanları, tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini açtıkları bürolarda
sürdürür.
(2) Bir tarım
danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak fiziki koşullarının uygun olması
durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir büroyu en fazla iki
danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda mesleki
faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda
dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar; tarım
danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmiş,
gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi
ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, çiftçilerle
imzaladıkları sözleşme kapsamında yapacakları tarımsal danışmanlık
çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program
hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin mevcut durumlarını
ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla, mevcut durum tespit formu (Ek-5)
kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı doldurulur. Çiftçi kayıtları en az
formdaki bilgiler olmak üzere ayrıca bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan
çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış oldukları problemler ve bu
problemleri ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu amaçla problem analizi
çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu
çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime ilişkin tespit edilen sorunlar bir
öncelik sıralamasına tabii tutularak, belirlenen problemlerden hangilerinin
öncelikli olarak çözüleceğine karar verilir.
(5) Bu çalışmalar
sırasında tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, ilin ve
çiftçilerin tarımsal sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği
yaparlar.
(6) Bunun sonucunda,
sözleşme kapsamında yapılacak faaliyetlerin konu ve içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler, üretici
örgütleri, ziraat odaları, dernekler, vakıflar ve serbest tarım danışmanları,
belirtilen esaslara uygun olarak; yıllık programların hazırlanmasından ve
istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne teslim edilmesinden
sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık
programlar; tarımsal danışmanlık şirketlerinde programı hazırlayan danışman ve
şirket yöneticisi tarafından; üretici örgütlerinde, ziraat odalarında ve
tarımsal danışmanlık derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan danışman,
varsa yönetici ve işveren tarafından serbest tarım danışmanlarının ise
kendileri tarafından imzalanır.
(9) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay
içerisinde yapacakları faaliyetleri ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan
aylık faaliyet programlarını hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını,
sözleşme imzaladığı çiftçilere katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme raporlarını
gönderirler.
(11) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme
raporunu, izleyen yılın ocak ayında bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
gönderirler.
(12) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet
gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık tarafından
hazırlanacak formları kullanırlar.
(13)
İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi ve kuruluşların faaliyetleri en az yılda
bir defa olmak üzere bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından
değerlendirilir.
(15) Üretici
örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda görev yapan
tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları ve yöneticiler, Bakanlığın
görev alanına giren konularda kontrol veya denetim yetkisi veren sertifikaya
sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz konusu
görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici örgütü,
ziraat odası ve tarımsal danışmanlık dernek/vakıfları, tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan hizmet
sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım
danışmanları sahip oldukları sertifikada belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti
verebilirler.
(18) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal
danışmanlık hizmet bürosu il ve ilçe merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme sayısı ve işletme ziyaretleri
MADDE
18- (1) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım danışmanının hizmet
vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol sıklıkları aşağıda
belirlenmiştir.
a)Seracılık: İşletme Sayısı
50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe Bitkileri:
İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla Ziraatı
(sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç) Tarla Ziraatı
(kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d) Büyükbaş Hayvancılık
(süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş
Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş
Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g) Su Ürünlerinde:
İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık: İşletme
Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı hayvan
yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda 12
ı) Organik Tarım:
Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için 34,b) bendi için 24 , c) bendi yılda
için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi için yılda 44, e) bendi için
yılda 24, f) bendi için yılda 24, g) bendi için yılda 16, ğ) bendi için
yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda ziyaret sıklığı yeterlidir olarak
değiştirilmiştir.
i) Karma işletmeler
(Bir tarım danışmanının hizmet vereceği işletme tipinin birden fazla olması
durumu): İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım
danışmanı18 inci madde, birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme
sayısının yüzde on fazlası sayıda işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Bu uygulama
esaslarının 18 nci maddesinin birinci fıkrasında belirlenen kontrol
sıklıkları aylara göre periyodik dağılımı il teknik komitelerince karara
bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım danışmanları
arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b) Tarım
danışmanlarının faaliyetlerini programlamak, uygulanmasını sağlamak, izlemek ve
değerlendirmek,
c) Tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları yapmak,
ç) Tarımsal yayım ve
danışmanlık faaliyeti ile ilgili form, faaliyet raporu ve her türlü bilgi ve
belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal yayım ve
danışmanlık faaliyetleri ile ilgili yapılacak her türlü inceleme ve
denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden
fazla olması durumunda başkan/şirket kurucusu tarafından yöneticiler arasında
işbölümü yapılır.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir
sebeplerden dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş
gün içinde ikame edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş
gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri
sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü
tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından
Başkanlığa bilgi verilir.
Denetleme
MADDE 20- (1) Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve
kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak danışmanlık
hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun olarak
denetler.
a)
Denetleme; Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü tarafından
yapılır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında
üç kişilik bir Komisyon oluşturulur. Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı
Sertifikasına sahip olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe
Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak üzere yılda en az iki kez denetleme
yapılır. Komisyon, denetimler sırasında denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi
Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek
tarımsal işletme sayısının fazla olması durumunda Komisyon tarafından görevlendirilecek
ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan
tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve
düzenlenen Çiftçi Denetim Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere Komisyona
sunulur.
d) Denetlemeye
ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi
sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun
bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl
Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli
görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor
üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve
kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise
Başkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara
itiraz, tebliğ tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde Merkez Teknik
Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde Merkez Teknik Komitesince karara
bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
ğ) Yetki belgesinin
geçici olarak alıkonulması ve yetki belgesinin iptali cezalarının
kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, hizmet sunduğu
çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet sundukları ilin
farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin denetleme, bulundukları
İlçe Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi ve tutulan raporlar
danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1) Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606
sayılı Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE – 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce tarımsal
danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar, bu Uygulama Esasları
ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine getirmek zorundadır. Gerek
görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir seferliğine altı ay uzatabilir. Bu sürenin
sonunda şartları yerine getirmeyen kişi ve kuruluşların yetki belgesi iptal
edilir.
GEÇİCİ MADDE – 2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi almak için başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş
olan kişi ve kuruluşların Yetki Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte
olan Uygulama Esasları hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı
yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından
sonra yürürlüğe girer.